Werkwijze

Verwijzing

Om in behandeling te komen bij Headliner, heeft u een verwijzing van uw huisarts nodig. Dit kan via ZorgDomein of met een verwijsbrief. Zonder verwijzing worden de kosten niet vergoed door de zorgverzekeraar. Mocht u de behandeling zelf willen betalen, of bijvoorbeeld via uw werkgever, dan is een verwijzing niet nodig. Neem gerust contact op bij vragen over de financiering.

Uw huisarts kan u rechtstreeks naar mij verwijzen via ZorgDomein of u een verwijsbrief geven. U kunt deze brief opsturen. In verband met de privacy is het niet wenselijk dat u de brief mailt. Na ontvangst neem ik telefonisch contact met u op om enkele vragen te stellen over uw klachten. Zo krijg ik een eerste indruk en kan ik inschatten of ik de juiste zorg kan bieden. Daarna plannen we een intakegesprek. Het telefonische consult voorafgaand duurt maximaal 15 minuten en is gratis.

Intake

Tijdens de intake brengen we uw klachten in kaart en onderzoeken we welke factoren deze versterken of het herstel belemmeren. Vaak maken we hierbij gebruik van diagnostische vragenlijsten om een duidelijker beeld te krijgen. Het intakegesprek duurt ongeveer 60 minuten.

Terugkoppelgesprek

Na het intakegesprek nodig ik u uit voor een terugkoppelgesprek. Tijdens dit gesprek deel ik mijn bevindingen en conclusies met u en doe ik een behandelvoorstel. U beslist vervolgens of u hiermee akkoord gaat. Indien u start met de behandeling, is het wettelijk verplicht om hiervoor schriftelijk toestemming te geven. Meer informatie hierover vindt u hier.

Hoewel ik breed ben opgeleid, kan het voorkomen dat uw klachten specialistische zorg vereisen of dat ik niet de juiste behandeling kan bieden. In dat geval zal ik u hierover informeren en, indien gewenst, uw verwijzer ook op de hoogte stellen.

Wanneer er sprake is van een diagnose volgens de DSM V wordt de zorg meestal vergoed door de zorgverekeraar. De volgende diagnoses worden niet vergoed door de zorgverzekeraar: aanpassingsstoornis, burn-out, relatieproblemen, leer- en taalstoornis, psychosociale hulp, mentale klachten als direct gevolg van een somatische aandoening.

Behandeling

Behandeling bij Headliner kan zowel online als face-to-face plaatsvinden. Online therapie bespaart reistijd en kosten en is net zo effectief als fysieke sessies – in sommige gevallen zelfs effectiever.

Een behandelafspraak duurt doorgaans tussen de 45 en 60 minuten. Bij specifieke methoden, zoals EMDR, kan een sessie langer duren. Hierover wordt u vooraf geïnformeerd.

Afronding

Aan het einde van de behandeling evalueren we samen de voortgang. Mocht u nog klachten ervaren, dan bekijken we of een aanvullende behandeling nodig is of dat een verwijzing naar de specialistische GGZ wenselijk is. Indien gewenst kan ik hierover advies geven aan uw verwijzer.

Communicatie met uw verwijzer

Binnen de GGZ is het gebruikelijk om uw verwijzer op de hoogte te stellen na zowel de intake als de afronding van de behandeling. Na de intake ontvangt uw verwijzer een verslag met de conclusie. Na afloop van de behandeling volgt een “ontslagbrief” met daarin een evaluatie van de behandeling en de behandelde problematiek.

U heeft altijd de mogelijkheid om deze brief vooraf in te zien en uw akkoord te geven voor verzending. Zonder uw toestemming wordt de brief niet verstuurd. Meer informatie hierover vindt u hier.

Cliëntendossier

Gedurende het behandeltraject wordt gebruikgemaakt van een elektronisch cliëntendossier. U kunt dit dossier inzien via uw eigen online omgeving.

Wachtlijst

Op dit moment is de gemiddelde wachttijd 4-6 weken.

Jouw acties zijn je enige echte bezittingen – Allan Lokos